Akateemikko D.S. Lihachevin 100-vuotissyntymän kunniaksi järjestetty kansainvälinen seminaari

Kansainvälisesti tunnetun akateemikko Dmitrij Sergejevich Lihachevin 100-vuotissyntymän kunniaksi pidettiin Monrepos’ssa kansainvälinen seminaari 15. – 16.09.2006. Esitelmöitsijöitä oli venäläisten lisäksi Saksasta, Ukrainasta ja Suomesta.

Esitelmät käsittelivät Lihachevin ansioita, johon kuuluu mm. Monrepon nimen palauttaminen vanhalle kunniakkaalle Monrepos’n puistolle vuonna 1988.

Päähuomio esitelmöitsijöillä oli puistot ja niiden säilyttäminen sekä niiden kehittäminen. Luennoitsijat kertoivat myös puistokulttuurin ja puutarhojen vaikutuksista Saksassa 18. ja 19. vuosisadalla.

Monrepos’n puiston kehittämisvaiheista sotien jälkeen oli mielenkiintoinen aihe, josta mm. arkkitehti D. Fridland kertoi ja esitteli samalla vanhoja Park Kalinin puiston kunnostussuunnitelmia 1970-luvulta.

Kuulijoille kerrottiin myös suomalaisen kansalaisjärjestön Pro Monrepos ry:n ja Park Monrepon yhteistyöstä ja aikaansaannoksista vuodesta 1990 alkaen.

Ensimmäinen suomalais-venäläinen kuvataideleiri Monrepos’ssa

9. – 13.08.2006 järjestettiin Monrepos’ssa Pro Monrepos ry:n aloitteesta ensimmäinen suomalais-venäläinen kuvataideleiri. Järjestelyissä olivat mukana myös Viipurin Taiteilijaseura, joka nykyisin toimii Helsingissä, sekä Viipurin paikallinen taiteilijaseura ja Viipurin kaupunki.

Suomesta taideleirille osallistui kuusi taiteilijaa, ja venäläisiä oli kahdeksan, joiden suojelijana toimi kaupungin kulttuuriosaston johtaja Zoja Fedosejeva.

Kuvaamataideleirin taiteellisena koordinaattorina ja ohjaajana toimi Lilia Fedorova, joka suomen ja venäjän kieltä taitavana pystyi avustamaan kaikkia alan harrastajia. Järjestelyistä vastasivat lähinnä Pro Monrepos -yhdistyksen vapaaehtoiset jäsenet, jotka huolehtivat taiteilijoiden oleskelusta ja muonituksesta yhdistyksemme majoitustiloissa.

Venäläiset ja suomalaiset taiteen ammattilaiset kokivat taideleirin erittäin positiivisena tapahtumana, jolloin voitiin vaihtaa ajatuksia kokemuksista taiteen luomisessa. Monrepos’n puiston todettiin olevan maisemallisesti mitä ihanteellisin paikka pitää yhteisiä taideleirejä suomalaisten ja venäläisten kesken.

Elokuun 8. – 12. päivinä pidetään Monrepos’n kartanon maisemissa kansainvälinen kuvataideleiri, johon ottavat osaa suomalaiset ja venäläiset taiteilijat ja taiteenharrastajat. Taideleirin järjestää Pro Monrepos ry yhdessä Park Monrepon ja Viipurin kaupungin kanssa. Yhteyshenkilönä toimii Eero Kunttu, jonka yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme.

Kansainvälinen musiikkitapahtuma Monrepos’ssa

Luonnonkauniissa Monrepos’n puistossa pidettiin 10. – 16. heinäkuuta 2006 XV kansainväliset kamarimusiikin festivaalit  ”Monrepos’n illat”. Konserttien ohjelman laadinnasta vastasi monivuotisella kokemuksellaan moskovalainen Tchaikovsky-säätiön musiikkijohtaja Aleksandr Potapov.

Kartanon päärakennuksessa pidetyissä konserteissa vaatimaton pieni sali oli joka kerta viimeistä istuinpaikkaa myöten kansoitettu. Konserteissa Vladimir Terehov taituroi ksylofonillaan ja pianisti Ivan Sokolev tulkitsi Mozartin sävelmiä taiturimaisesti. Monet muutkin soittajat, kuten Sergei Basukinskil, Tatjana Brezhanjova, Ekaterina Frolova ja Aleksandr Lubjanzev, löysivät tiensä kuuntelijoiden sydämiin.

Viipurin kulttuuritalolla taituroi viulullaan Marianna Vasiljeva, amerikkalainen viulisti Marc Sabbah, sellisti Fjodor Amosov, hanuristi Aleksandr Shirunov sekä viulisti Viktor Abramjan. Tunnelma kulttuuritalolla ei kuitenkaan noussut samalle tasolle kuin Monrepos’n kartanon askeettisissa tiloissa.

Pro Monrepos ry. oli yksi suurimmista “Monrepos’n illat”  -musiikkijuhlien sponsoreista. Kaikki vierailevat taiteilijat asuivat Pro Monrepos ry:n majoitustiloissa.

“Monrepos’m illat” -musiikkitapahtuma on tänä vuonna ensi heinäkuun toisella viikolla, jolloin Monrepos’ssa ehkä esiintyy suomalaisia soittajia, koska musiikillinen anti koostuu pääasiassa Sibeliuksen tuotannosta.

Väinämöinen kanteleineen jälleen Montepos’ssa

Viipurin Monrepos’n puisto sai vakaan vanhan Väinämöisen, tietäjä iänikuisen patsaan takaisin 2. kesäkuuta 2007. Puiston luoteisnurkkaan pystytettiin ensimmäinen Väinämöistä esittänyt patsas jo 1830-luvulla. Toinen, neljäkymmentä vuotta myöhemmin pystytetty Väinämöinen katosi neuvostovallan aikana 1941. Nyt, vuonna 2007, on Kalevalan sankari palannut paikalleen, kun pietarilainen Konstantin Bobkov sai toteutettua meitä suomalaisiakin ilahduttavan haaveensa. Patsaan paljastustilaisuutta 2.6.2007 kunnioittivat läsnäolollaan taivaalta paistaneen auringon lisäksi mm. Helsingin yliopiston rehtori Ilkka Niiniluoto, vararehtori Mauno Kosonen ja konsuli Leena Liski Suomen Pietarin pääkonsulaatista. Suomalaisia edusti myös ryhmä Pro Monrepos -yhdistyksen hallituksen edustajia.

Park Monrepota edusti johtaja Evgeny Trufanov, Pietarin kulttuurikomiteaa puheenjohtaja Vladimir Bogush ja lisäksi paikalla olivat niin Viipurin kaupungin kuin Leningradin alueen edustajat. Yhdistyksemme hallituksen jäsen Eero Kunttu puhui patsaan paljastustilaisuudessa kertoen patsaan historiasta ja toivoen, että nyt paljastettu olisi vihdoin viimein se, joka säilyisi paikalla ikuisesti.

Vuoteen 1941 paikalla sijainnut Johannes Takasen Väinämöinen oli Konstantin Bobkovin teoksen esikuvana, mutta uusi patsas ei ole vanhan kopio. Takasen sinkistä tehdystä Väinämöis-patsaasta ei ole säilynyt tarkkoja tietoja, joten Konstantin Bobkov joutui tukeutumaan rekonstruktiota tehdessään valokuviin. Hän on varannut itselleen taiteilijan vapauden ja vaihtanut Väinämöiselle tuohivirsut jalkaan. Aiemmassa patsaassa Väinämöisen jalkineina olivat matalat kengät.

Konstantin Bobkov on ikihyviksi ihastunut Monrepos’n puistoon ja halusi, että Väinämöinen palaa paikalleen suuren luonnonkiven päälle puiston luoteisnurkkaan. Haaveen toteuttaminen oli suuren työn takana, sillä rahoituksen järjestäminen oli hankalaa. Pro Monrepos yhdistys yritti parhaansa mukaan tukea patsashanketta, mutta tulokset jäivät laihaksi.

Patsaan paikka on 1800-luvun alkupuolella valittu upeasti: taustana jylhä graniittinen kalliojyrkänne, edessä meri. Kivinen maasto ja kaukainen sijainti puiston luoteisnurkassa loi omat haasteensa painavan patsaan pystytykselle: isoja koneita ei voinut käyttää. Toivoa sopii, ettei Bobkovin uusi Väinämöinen joudu ilkivallan uhriksi kuten ensimmäinen edeltäjänsä, tanskalaisen kuvanveistäjä Gotthelf Borupin teos vuonna 1871. Onneksi taiteilija on valinnut materiaaliksi kestävän, mutta kauniin valkoisen graniittibetonin.

Ajankohtaista

Seminaarimatka Viipuriin 1.-2.7.2011

Monrepos’n kartanon kultakausi 
Asiantuntijana: professori Rainer Knapas

Matkan hinta 270 euroa. Hintaan sisältyy ryhmäviisumi, ryhmävakuutus, bussikuljetus Helsinki-Viipuri-Helsinki, majoitus puolihoidolla 2 hengen huoneessa hotelli Viipurissa, asiantuntijaluennot, opastukset ja matkanjohtajan palvelut. Lisämaksu yhden hengen huoneesta 50 euroa. Alennus omasta viisumista 40 euroa.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Viipuri-keskus ry:n kanssa